De tweedelige documentaire Tamar, de waarheden van Renate Rubinstein, vertelt het verhaal van de meest geruchtmakende Nederlandse journaliste van de 20ste eeuw. Geboren in Berlijn in 1929 als kind van een succesvolle joodse zakenman, belandt ze als vluchteling in Nederland. Haar vader wordt, als een van de eerste vervolgde joden in Nederland, voor haar ogen weggevoerd om vermoord te worden in Auschwitz. Als adolescent in het naoorlogse Nederland is Renate neurotisch en wanhopig. Ze besluit in 1951 een nieuw leven te beginnen in Israël. In de drie jaar van haar verblijf in dat land trekt ze zichzelf aan haar haren uit het moeras en keert ze als herboren terug in Nederland. Dan gaat alles heel snel – via het studentenblad Propria Cures komt ze bij Vrij Nederland en vestigt haar naam als scribent. Haar rubriek Tamar wordt decennialang gelezen door cultureel en intellectueel Nederland. Ze is een pionier in vele opzichten: de uitvinder van de persoonlijke column, de eerste vrouw die kritisch schrijft over Israël, communistisch China, milieuvervuiling, klimaatverandering en ze is de eerste auteur in Nederland die schrijft over scheiding en ziekte. Drijvend op intuïtie en intelligentie slaat ze een enkele keer de plank mis. Haar compromisloze verdediging van de fantast en verrader van Joden, Friedrich Weinreb, veroorzaakt verbroken vriendschappen en grote haat bij collega’s. Aanvaringen en vetes tekenen haar schrijverscarrière. En nog na haar dood ontstaat een rel, als ze postuum haar clandestiene relatie met de meest getrouwde schrijver van Nederland, Simon Carmiggelt, onthult.
Tamar, de waarheden van Renate Rubinstein is, in de traditie van Rubinstein, een compromisloos en onthullend portret van een veelzijdige en omstreden schrijver. Met historicus Hans Goedkoop, sinds 1993 bezig met de biografie, heeft de film een ijzersterke vertelstem. En met het relaas van “lievelingsneef” Maurits, schetst Tamar ook de werdegang van drie generaties Rubinstein. Tamar is een visueel spektakel opgebouwd uit een enorme hoeveelheid uniek foto- en filmmateriaal gecombineerd met een dynamische montage van nieuwe interviews met intimi.